Hoe word je een succesvolle professional in jouw organisatie?
Menigeen denkt bij deze vraag aan het meer ontwikkelen of bijhouden van de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied. Wie daarin gelooft, heeft het mis. Meer papieren halen is leuk voor de CV, maar draagt nauwelijks bij aan de professionele ontwikkeling. Een succesvolle professional ben je pas als ze jou vertrouwen als sparring partner en hoe je als mens bent en acteert. Daarvoor zijn andere skills nodig. Welke dat zijn?
Zie de context
Als professional word je vaak ingeschakeld voor een deelvraagstuk. Zo werd ik voor een opdracht gevraagd om de planning en control cyclus te verbeteren. Deze cyclus hangt samen met de strategie en de besturingsfilosofie. Het is de kunst om de context te zien en dit te verbinden aan jouw deelvraagstuk. Zo hebben een strategie en een uitgewerkte besturingsfilosofie impact op de wijze waarop de planning en control cyclus wordt ingericht. Waarop sturen we dan? En waar leggen we welke resultaatverantwoordelijkheid neer in de organisatie? De professional moet leren om van een afstand het vraagstuk te benaderen en de belangen te onderkennen. Soms betekent dit dat je terug moet naar de tekentafel, opnieuw overleg moet voeren en de belangen moet peilen, omdat zonder context de opdracht niet goed uitgevoerd kan worden.
Weet wat er speelt
Je bent als professional succesvol als je weet wat er speelt in de organisatie en hoe de hazen lopen. Dit betekent dat je met de mensen in gesprek moet gaan. Daardoor krijg je draagvlak. En je moet een netwerk binnen en buiten de organisatie opbouwen. Als extern professional heb je daarin een voordeel. Je komt bij veel organisaties kort over de vloer en doet bij elke organisatie nieuwe contacten en ervaringen op. Daardoor krijg je van binnen en van buiten informatie waarmee je het management de juiste adviezen kunt geven.
Wees proactief
Meer doen dan de klant vraagt, is mijn uitgangspunt. Voer niet alleen de opdracht vanuit de organisatie uit, maar verrijk de opdracht tot een advies, die de organisatie verder vooruit helpt. Zo heb ik bij een klant na advies de managementinformatie samengebracht in een overzichtelijk dashboard, terwijl dit bij voorbaat niet gevraagd was. Wees proactief en doe voorstellen voor verbetering, die aansluiten bij de behoefte van de organisatie. Zorg dat je gezien wordt en dat ze jou er steeds bij vragen om een vraagstuk op te lossen.
Woorden zeggen meer
Vertrouwen opbouwen zijn voor de professional de toverwoorden. Dit doe je niet alleen door een goed advies op papier te zetten. Woorden hebben veel meer impact, te meer als zij bij de ander vertrouwen oproept. Daarvoor is de inhoud van jouw betoog niet het enige belangrijke. Dit bouw je ook op door het gesprek aan te gaan, met de ander mee te denken en je te verplaatsen in andermans belangen. Geef geen monoloog, maar zoek de dialoog. Luister en stel vragen. Hoe kijk jij hiertegen aan? Hoe zie jij dat? Moeten we daarbij anderen betrekken? Dat vraagt om andere competenties. Gespreksvoering, verbinding zoeken en oog hebben voor belangen, zijn de competenties die nodig zijn om als professional succesvol te zijn.
Ken jezelf
Ken je jezelf? Weet jij wat jouw sterke en zwakke punten zijn? Nee, dan moet je daarin inzicht krijgen. Zelfreflectie is belangrijk om je verder te ontwikkelen. Ga voor jezelf na waarom een bepaald gesprek goed of slecht verliep. Vraag aan jouw collega’s om feedback. Daarmee ontwikkel je jezelf en leer je de blinde vlekken ontdekken. Ga ermee aan de slag, want daarmee maak je jouw werk als professional nog meer succesvol en leuker voor jezelf.
Tot slot
Dat de opleiding niet doorslaggevend is om een succesvolle professional te zijn, wordt ook bevestigd als we het sollicitatiegesprek in ogenschouw nemen. Je hoort het vaak: De opleidingen geloven we wel, maar past de persoon ook bij de organisatie? Heeft de persoon ook de juiste competenties om binnen de organisatie succesvol te zijn? Het gaat er ook hier om of je als professional in dit gesprek vertrouwen kunt opbouwen en hoe je als mens bent en acteert. Elke organisatie vraagt om bepaalde competenties, maar de eerder genoemde skills zal de professional zeker nodig hebben om succesvol te zijn in de organisatie.