Hart voor de zaak? Laat dat dan ook op twitter zien!
Velen presenteren zich zakelijk op twitter. Maar als je sommige tweets bekijkt, dan gaan je wenkbrauwen fronsen. Of je moet er hard om lachen. Zakelijk? Het lijkt wel een zendmachine of een babbelbox. Of een krantenkop citeerder of een weersvoorspeller. Wie op deze manier twitter zakelijk gebruikt, heeft er niks van begrepen. Daarom maar eens enkele tips van een gebruiker. Niet dat ik een goeroe ben, maar het gaat mij na aan het hart. Vandaar deze blog.
Doel twitter
Laat ik hiermee beginnen. Twitter is een prachtig medium om je bedrijf te etaleren. Je kunt hierdoor je naamsbekendheid vergroten. Of je netwerk. Of je kunt je als expert profileren. Ja, en als je een mooi product of dienst hebt, is twitter ook bij uitstek een medium om dit aan de man te brengen. Marketing in de wereld van smartphones en tablets. Ik begrijp alleen niet dat velen wel de zakelijke activiteiten in de bio hebben staan, maar met tweets anders acteren. En dat is jammer. Want je gooit je naam te grabbel en je bereikt je doel niet. Hoe bereik je dat dan wel op twitter? Enkele tips.
Laat zien wat je kan of te bieden hebt
Als je twitter gebruikt voor de zaak, gebruik het dan ook voor de zaak. Etaleer wat je te bieden hebt of wat je expertise is. Doe dat niet te opzichtig, maar tweet voornamelijk daarover. En als je niks te melden hebt, meld dan even niks. Je kunt beter één geweldige tweet per dag sturen (met als gevolg vele retweets) dan 10 tweets als een schot hagel zonder doel. Ga dus niet in het wilde weg van alles twitteren dat niets met de zaak te maken heeft. Ik zie het veel. In de bio een strateeg en business man, maar tweets versturen over het dagelijkse nieuws en het weer. Een ZZP financial, maar twitteren over van alles en nog wat, soms gepaard gaand met een vloek. Is dat wat je te bieden hebt? Mijn advies is dan: Zoek een ander social medium of neem een privé twitter account. Dan kan je lekker babbelen over het weer, de hond, het voetbal en wat je zoal meer bezighoudt.
Wees uniek
Er zijn zakelijke twitteraars, die alleen anderen citeren. Alles in de RT. Is dit zakelijk? Zakelijk wil je je onderscheiden van anderen, toch? Niet nodig? Nee. Begin dan niet aan ondernemen, want dan kiest de klant (uiteindelijk) niet voor jou. Onderscheid je dan ook hoe je je presenteert. Ook op twitter. Laat zien dat ze jou of jouw zaak moeten hebben en niet de concurrent. Juist door uniek te zijn, krijg je ook meer geïnteresseerde volgers. Neem bij voorbeeld het ondernemersplatform, Ondernemer24. Deze onderneming biedt ondernemers waardevolle blogs aan en een platform om kennis uit te wisselen, te netwerken, etc. Een uniek concept dat ook als zodanig via twitter wordt geëtaleerd.
Twitter is geen zendmachine, maar een marketinginstrument
Niet alleen zenden
Sommige zakelijke twitteraars gebruiken twitter als zendmachine. Elke dag worden de volgers met tweets bekogeld over een korting, een citaat, etc. Dit valt niet onder zakelijk twittergebruik. Ik neem aan dat de homepage van je website ook andere zakelijke activiteiten presenteert. Presenteer je zaak. Laat bijvoorbeeld als badkamerspecialist zien welke mooie badkamer je bij de klant hebt afgeleverd. Of als fotograaf welke prachtige shots je geschoten hebt. Of als tekstschrijver enkele mooie citaten uit een tekst. Dat trekt klanten aan.
Wees creatief
Wees creatief op twitter. Als je zakelijk iets wilt verkopen, verpak het dan goed. Ga niet opzichtig 10 keer dezelfde tweet versturen, want na zeker twee keer weten de volgers het wel. Doe het gedoseerd en wees creatief. Zet de volgers aan om jouw tweet met de verwijzing te lezen. Dat doe je op de website toch ook? Klanten verleiden tot “dit smaakt naar meer”? Met een goede verpakking heb je het product al zeker voor de helft verkocht. Dat is marketing.
Retweet zakelijk
Herkauwen. Je ziet het veel. Bij voorbeeld de dagelijkse paper.li, waarvan er honderdduizenden bestaan, maar die niemand opent. Of van alles alleen maar retweeten en dan ook nog niet zakelijk. Retweet alleen die tweets, die zakelijk bij je passen. Bij voorbeeld als een klant jouw product of dienst via twitter aanprijst. Een prachtige reclame. Beter kan niet. Maar het staat toch raar als een tegelzetbedrijf steeds retweet over hondenvoer of de beursnoteringen? Met welke zaak hebben we dan te maken? Wil je op deze manier een naamsbekendheid opbouwen? “What you preach, is what you practice”. Tweet waarvoor je staat. De zaak!
Meer is niet beter
En dan de misvatting. Veel twitteraars hebben het idee dat meer tweets leiden tot meer volgers. Als je maar vaak genoeg zendt, komt de klant vanzelf. Tenslotte is herhaling de kracht van de reclame, niet waar? Maar zo werkt twitter niet. Je krijgt wellicht wel veel volgers, maar zijn dat ook je klanten? Bij zakelijk twitter gaat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Volgers, die echt geïnteresseerd zijn in jouw zakelijke activiteiten. Of een netwerk, dat nu of in de toekomst zaken met je wilt doen. Meer is niet beter. Beter één klant in de hand dan tien volgers als gebakken lucht.
Tot slot
Dus, twitter is zakelijk gezien geen tool om zo veel mogelijk van alles de wereld in te sturen, maar een marketinginstrument. Zie het dan ook als zodanig. Dan trek je de juiste volgers aan. Klanten, die geboeid worden door wat jij als bedrijf te bieden hebt en die zich verbonden voelen, omdat jij een hart voor de zaak hebt. Uniek en onderscheidend.