De opgeklopte praatjes over het social media gebruik
Even een heel ander geluid. Word je er soms niet moe van? Al die social media. Als je alle tips en trucs van de goeroes ter harte moet nemen dan ben je gemiddeld minimaal 3 uur per dag kwijt om bij te blijven op alle sociale media platforms. Verbeter elke dag je LinkedIn profiel en discusseer in groepen. Twitter minimaal 10 berichten per dag. Google+ je rot. Bijt je vast in Pinterest. Laat je smoel zien op Facebook. Laten we nou niet overdrijven en net doen of de social media allesbepalend zijn. De opgeklopte praatjes over social media. Dat kan ik ook. Lees maar.
LinkedIn
Laat ik beginnen met LinkedIn. Elke dag moet je hieraan minimaal een half uur besteden. Anders ben je niet in beeld. Waai met alle winden mee en laat je gezicht zien. Zoek elke dag naar nieuwe contacten. Geef iedereen endorsements. Daarmee geef je aan of je een ander ‘like’ vindt. En je krijgt lekker veel endorsements terug. Doe jij het bij mij dan doe ik het bij jou? Zo kunnen we elkaar toch helpen, niet waar? Stort je in allerlei groepen. Meld je aan. Hoe meer groepen, hoe meer vreugd. En laat ook hier je gezicht zien door in de groepen allerlei berichten te roepen. Geef zo veel mogelijk likes, comments, etc. En als je je nog niet hebben gezien, plaats dan voortdurend video’s. Dan kom je zeker in beeld. Oh ja, en vergeet niet dagelijks je profiel bij te werken. Dan zien ze dat tenminste in de LinkedIn updates.
Twitter
Op twitter moet je niet stil blijven zitten. Minimaal moet je 10 tweets per dag sturen. Gebruik daarbij de regel 70% zakelijk en 30% privé. Lees voor die tweets ook zelf de krant. Dat kost maar een kwartier per dag. Pak er een paar leuke nieuwsitems uit en twitteren maar. Verder maakt het niet uit wat je tweet als je maar in beeld bent. Doe het de hele dag door. En lees de twitterberichten van wie je volgt. Zoek de conversatie. Reageer erop. Want dan krijg je meer volgers. Welke volgers dat zijn en of dat potentiële klanten zijn dat maakt niet uit. Hoe meer volgers hoe interessanter jij wordt. En vergeet niet ook analysetools te gebruiken. Verdiep je daarin minimaal een paar uur per week. En laat het merken op twitter. Weer zoveel nieuwe volgers erbij.
Facebook
En als je er nog niet genoeg van hebt, dan duik je nog even een half uurtje per dag op facebook. Ververs je foto’s elke dag. Like iedereen en alles wat je maar wilt, want dan ontvang je vaak een ‘like’ terug. En hoe meer virtuele vrienden, hoe interessanter je weer wordt. En vergeet niet tijd te besteden aan de conversatie. Besteed daar ruim aandacht aan. Sla de verjaardagen van je vrienden niet over. En als je het echt niet meer weet, organiseer dan een project. Dan zie je elkaar nog eens een keer in een andere omgeving.
Google+
Ook dit moet je niet laten liggen. Sluit je bij zoveel mogelijk kringen aan. Chat elke dag even minimaal een kwartier. Zorg dat je profiel compleet is. Struin de blogs en Youtube video’s af en geef ze allemaal een ‘plusje’. Deel ze. Dan ben je goed bezig.
Pinterest
En vergeet niet de nieuwste hypes te volgen. Meld je aan op Pinterest. Maak je eigen moodboards aan. Zoek alle leuke afbeeldingen op het web en zet ze met de pin-it knop in deze moodboards. En vergeet niet ook de blogs met deze knop te plaatsen. Wees actief en besteed er minimaal een kwartier per dag aan.
Tweet, pin, plus, like, blog, deel en laat je bewonderen!
En dan nog dit
O, ja, je moet minimaal elke week een blog schrijven. Doe je dat niet? Dan loop je achter en heb je een ‘dode website’. Maak een blogger website aan en “go” zou ik zeggen. Maakt niet uit wat. Of is het ook 50 woorden. En vergeet de weboptimalisatie via SEO niet. Besteed daar ruim aandacht aan. Zet er zoveel mogelijk trefwoorden in. Dan scoor je in Google. Tweet erover. Doe dat minimaal 4 keer. Zet het op Facebook en Google+ . En deel je blog op LinkedIn. Doe dat in zoveel mogelijk groepen. En vergeet niet op alle reacties op je blog te reageren. Besteed daaraan ruim aandacht. Wees daarin actief. Stop je tijd daarin.
Tot slot
En wie nog geen smartphone of tablet heeft, loopt helemaal achter. Koop er één. Activeer alle social media apps die er maar zijn en wees actief. Volg de aanwijzingen van de goeroes op. Laat je zoveel mogelijk zien. Gooi alles in de strijd om dat te bereiken. Klik al deze apps zo vaak mogelijk aan en blijf op de hoogte. Hoe meer je social media gebruikt hoe meer aandacht. Tweet, pin, plus, like, blog, deel en laat je bewonderen.
Nou, nou, nou, zou je denken. Wat overdreven. Wat een onzin. Maar misschien moet je die vraag ook maar eens stellen bij alle tips en trucs over het gebruik van social media. Is dat dan niet overdreven? En als iedereen het doet, onderscheid jij je dan nog? Laat je niet opjagen en trek je eigen plan. Kijk wat zinnig is en (zakelijk) bij je past. En welke marketing activiteiten effectief zijn en het meeste rendement opleveren. Hier koop je wat voor, niet voor al die opgeklopte praatjes.
Vind je deze blog leuk, waardevol of interessant, deel het dan met jouw volgers via onderstaande buttons!