Passie is de essentie om als ondernemer de crisis te overwinnen!
Vele ondernemers zijn bezig de crisis te overleven. In de storm gaan ze steeds harder roeien om niet ten onder te gaan. Verblind door het geldgebrek of door paniek om de crisis te overleven zijn velen de passie kwijtgeraakt en zijn sommigen zelfs beland in depressiviteit. Authenticiteit, bevlogenheid, echtheid, uitblinken, eruit springen ten opzichte van de concurrenten zijn kenmerken die niet meer altijd herkenbaar zijn bij de klant. En juist deze kenmerken van passie zijn de drijfveren om als ondernemer de crisis te overwinnen.
Er zijn ondernemers die rare sprongen maken, waarmee zij denken de crisis wel te overleven. De meest voor de handliggende paniekreactie is de prijsverlaging. Want, zo denkt men, wij moeten het goedkoopste zijn, zodat de klanten onze dienstverlening of producten blijven afnemen. Maar prijsvechters kennen alleen maar verliezers. Eén, er zullen daardoor een aantal failliet gaan. En twee, de winnaars hebben na het slagveld hun geloofwaardigheid ook verloren. Blijkbaar werd hun kwaliteit (te) duur betaald en klanten voelen zich bedonderd. Een andere paniekreactie is bijvoorbeeld het verlagen van de service en daarmee de servicekosten. Dan maar even wat minder de klant tevreden stellen als er iets mankeert aan de dienstverlening of het product. Ook deze paniekreactie zet geen zoden aan de dijk. Juist een goede service afhandeling maakt dat klanten trouw en loyaal blijven aan het bedrijf. Deze voorbeelden zijn overlevingsstrategieën, maar zij zijn niet het fundamentele antwoord op de crisis. Een crisis overwinnen wordt in essentie gedreven door passie en de kracht en de wil die daarmee samenhangen. De crisis doorbreken. Hoe?
Wees authentiek
Een ondernemer met passie is door zijn gedrevenheid authentiek te noemen. Door authenticiteit val je als ondernemer op en niet door in paniek te reageren op de ontwikkelingen in de markt. Als ondernemer ben je het visitekaartje van het bedrijf. Om je bedrijf onderscheidend in de markt te zetten, is het verstandig om je extra te profileren als een sterk authentiek merk. Met dit merk zet je bewust jouw persoonlijkheid en authenticiteit in. Door zo te acteren wek je als ondernemer bij de klanten extra interesse op. Zo ken ik een bouwbedrijf, die dit uitstraalt en barst van het werk. Blijf in crisistijd aan de authenticiteit vasthouden. Wie als ondernemer de passie loslaat en zonder gedrevenheid meebeweegt met de markt, komt niet meer authentiek over. En dat merken klanten direct.
Meer jezelf profileren
Ondernemers met passie laten aan klanten zien waar de onderneming voor staat en wat zij doen. Zij laten zien en ervaren dat zij de oplossing hebben voor de klant. Veel ondernemers hebben dit nagelaten en dat is niet verstandig. De klant kwam toch immers vanzelf? Nee, dus. Je zult iets moeten doen zodat klanten je onderneming en je passie daarvoor opmerken.
Positief denken in crisistijd is bij uitstek de drijfveer om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden en te innoveren
Maak een (nieuwe) website, begin een webshop, refresh de huisstijl, ga netwerken, bezoek workshops, publiceer artikelen en blogs, maak gebruik van social media, doe nieuwe ideeën op, verras en inspireer de klanten door meer te doen dan ze vragen. Door je als ondernemer zo te profileren, val je op en straal je gedrevenheid uit.
Wees positief
In crisistijd overheerst het doemdenken en denkt men eerder aan inkrimpen dan uitbreiden. Blijf als ondernemer daarvan weg. Wees en denk positief. Denk vanuit je passie in mogelijkheden, denk vanuit de klant en roei tegen de stroom in. Dan val je als ondernemer op. Positief denken in crisistijd is bij uitstek de drijfveer om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden en te innoveren. Zaken slimmer doen, nieuwe toepassingen en producten ontdekken en meer kennis en kwaliteit vergaren. Neem bij voorbeeld de game-industrie, die de fysieke distributie vaarwel heeft gezegd en massaal is overgegaan tot het downloaden, waarbij de klant online service ontvangt. Of hetzelfde bouwbedrijf die door haar innovatieve ideeën ondernemer van het jaar is geworden en door deze reclame meer naamsbekend kreeg en meer klanten aantrok.
Tot slot
Ondernemen in crisistijd is niet overleven, maar overwinnen. Als de zaken slechter gaan dan kun je het alleen maar volhouden als je bevlogenheid, enthousiasme en toewijding je daarvoor de kracht en motivatie blijven geven. Als je als ondernemer bouwt op je passie dan bouw je op kracht. En kracht is de motor om als ondernemer uiteindelijk sterker en meer winstgevend uit de crisis te komen.
Vind je deze blog leuk, waardevol of interessant, deel het dan met jouw volgers via één van de onderstaande buttons.
Hoi
Ik kwam vandaag mijn bed uit en even voelde ik niet voldoende passie om door te gaan. Jouw artikel heeft er voor gezorgd dat ik wel weer verder kan gaan. Met het uitdragen van mijn passie. Bedankt.
//www.weerzicht.nl
//www.kinderbureau-zwartepiet.nl
Ik denk dat elke ondernemer passie moet hebben. Als je dit niet als uitgangspunt hebt, dan kom je zeker niet door de crisis heen. Veel ondernemers wijzen met de vinger naar de ander, maar ze moeten beter naar zichzelf kijken. Stug doorgaan op de oude voet werkt niet meer. Klanten komen inderdaad niet meer vanzelf. Goede blog. Bedankt. Vincent
Leuk om deze blog te lezen, Harry! Goed en treffend geschreven. Kijk ook eens op de website //www.ondernemen-met-passie.nl.
Bedankt, Birgit. Inderdaad een leuke website.
Beste Harry,
Goede blog. Zonder passie geen ondernemer. Het is de grondhouding, die nodig is om ten allen tijde als ondernemer overeind te blijven en te kunnen blijven bestaan. Dank voor het delen. Gr. Dennis
Helemaal mee eens, Dennis. Bedankt voor je reactie!