De manager meer als coach
Uit onderzoek blijkt dat veel hoger opgeleide werknemers ontevreden zijn over hun manager. De belangrijkste kritiek luidt: matige of slechte begeleiding (64 procent) en onvoldoende feedback (59 procent). De ondervraagden vonden hun bazen te autoritair en te taakgericht. Ze zijn op zoek naar een leidinggevende die hen meer coacht en persoonlijke aandacht schenkt, die hen faciliteert en ondersteunt om goed te kunnen presteren. Wat vragen ze dan concreet van de manager? Ik heb ze voor je in 10 regels samengevat.
1. Niet dicteren
Een manager dicteert niet, maar ‘leert’ de medewerkers leren. Ga het als manager niet zelf oplossen (als het u te lang duurt), en zeg ook niet steeds wat ze precies moeten doen. Op de korte termijn werkt deze aanpak sneller en effectiever, maar het leidt niet tot leerpunten en verbeteracties, waarvoor de medewerker zich verantwoordelijk voelt. Het leereffect is dan nul komma nul en de kans op herhaling van dezelfde fouten groot. Managers boeken betere resultaten als zij voorwaarden scheppen waaronder hun medewerkers hun werk kunnen doen dan wanneer zij hun mensen vertellen wat zij moeten doen.
2. Op de medewerkers richten
Een coach is gericht op openheid en feedback. Sommige managers zien zichzelf als dé deskundige en horen zichzelf graag. Een goede manager hoeft niet zelf te scoren, maar helpt de medewerkers op weg in hun ontwikkeling. Het etaleren van kennis is niet het doel, maar het overbrengen van de boodschap.
3. Stel vragen
Een goede manager stelt vragen en zoekt naar oplossingen. Vragen stellen en confronteren laten de medewerkers hun eigen onbekwaamheden inzien en is een effectieve, maar minder harde aanpak dan iemand een spiegel voorhouden wat er allemaal fout is gegaan. Waak ervoor in de valkuil te trappen door direct de helpende hand te bieden en te vertellen hoe het dan wel moet. Hoewel voorzeggen sneller en effectiever is, zal de medewerker hiervan niks opsteken en de volgende keer weer met dezelfde vragen komen. De manager zet met doorvragen de medewerker aan het werk. Als de manager zich een duidelijk beeld van de situatie heeft gevormd, is hij aan zet.
4. Duidelijk en helder zijn
Een goede manager weet complexe ideeën en strategieën in heldere woorden uiteen te zetten. Duidelijk en concreet zijn is belangrijk. Een goede manager zorgt dat de boodschap ook daadwerkelijk overkomt.
5. Luisteren
Vaak wordt de fout gemaakt snel te reageren en te weinig tijd uit te trekken om te werken aan een soort vertrouwensrelatie. De manager kent tijdgebrek en heeft daarom geen tijd voor gesprekken waarin niet binnen een paar minuten het probleem is geanalyseerd en opgelost. Niet investeren in het wel en wee van medewerkers is een voedingsbodem voor toenemende desinteresse en demotivatie. Als de manager de verantwoordelijkheid van de medewerker ontneemt, kan de manager de medewerker ook niet aanspreken op die verantwoordelijkheid en op de prestaties die (nog) niet bereikt zijn. Niet luisteren is uit den boze, want dit leidt tot een gedrag van ‘de baas weet alles toch beter, laat hij het maar oplossen’. Een coach luistert oprecht naar wat de medewerkers zeggen, opmerken of vragen.
6. Geen baas spelen
Veel managers spelen nog steeds graag de baas. Maar commanderen en controleren werkt niet meer. Motiveren en inspireren is het motto. Hoe meer vrijheid een medewerker krijgt om de talenten te etaleren, hoe meer initiatieven hij zal nemen en hoe vaker hij zelf zijn oplossingen zal bedenken.
7. Juiste methode kiezen
Coachen is maatwerk. Niet elke medewerker heeft dezelfde leerstijl. Sommigen zijn visueel ingesteld, anderen analytisch en weer een ander leert het beste door informatie te lezen. Kies daarom niet voor een methode, maar zorg dat de boodschap op maat wordt gepresenteerd.
8. Van elkaar leren
Een goede manager stimuleert het creatieve vermogen van de medewerkers. De manager weet dat de medewerkers niet alleen van hem leren, maar ook van elkaar. Een manager die ideeën serieus neemt, stimuleert daarmee niet alleen de creativiteit en de motivatie van de medewerkers, maar krijgt er ook betere prestaties voor terug.
9. Uitnodigen
Een manager hoort de medewerkers de ruimte te geven tot het nemen van initiatief. Dit leidt tot grotere bevoegdheden, die uitnodigen tot het nemen van meer verantwoordelijkheden en uiteindelijk tot betere prestaties.
10. Blijf leren
Een manager blijft leren. De taak van de coach is om de doelstellingen van de organisatie in de gaten te houden en over te brengen op de medewerkers. Wees als manager transparant en houd hen voortdurend op de hoogte van (nieuwe) organisatie ontwikkelingen. Betrek ze waar nodig hierbij. Medewerkers hebben goede ideeën, waarmee u uw voordeel kan doen en zelfs van kan leren.
Herken je jezelf hierin of juist niet? Ik verneem graag jouw reactie.
Vind je deze blog leuk, interessant of waardevol? Deel het dan met jouw volgers via één van onderstaande buttons!
Leuk artikel! Ik vond dit artikel ook erg handig voor informatie over dit onderwerp: //supertrainer.nl/coachend-leidinggeven/
Voor een goed leiderschap zijn dit zeer goede tips. Alleen blijft de manier van leidinggeven voor een groot stuk bepaald door diegenen die moeten worden geleid en wat het doel is. Wanneer men met nieuwe, pasbeginnende mensen werkt, moet je je leiderschap aanpassen en zal die meer “autoritair” moeten zijn dan wanneer we te maken hebben met oude “vakrotten”, waar participeren meer aangewezen is. Eva Joos.
Klopt, een goede aanvulling. In verband met jouw reactie vond ik dit artikel //www.managementsite.nl/25282/leiderschap/coachend-leidinggeven.html. Dat sluit hierbij goed aan, denk ik. Dank voor je reactie. Harry